Härom veckan reagerade jag över att vår lokala stormarknad lagt fram Halloween-grejerna. Pumpor, godispåsar, attiraljer av olika slag fanns framme på hyllorna i stora mängder redan i början av september, nästan två månader före denna stora spök- och godisdag den sista oktober.
Men det är ingenting jämfört med vad andra butiker sysslar med. För allt fler plockar fram sina julsaker allt tidigare.
USA Today rapporterade häromdagen att den stora kedjan Costco började julskylta redan den 1 september. Och konkurrenterna ligger i startgroparna, de också.
Home Depot drar igång julen om en vecka. Kmart och Sears den 25 september. Och Walmart, USA:s största butikskedja om jag inte helt missminner mig, ungefär samtidigt. Normalt har de annars börjat i mitten av oktober.
Förklaringen till att julen kommer tidigare i år är den ekonomiska krisen. Genom att förlänga säsongen hoppas kedjorna kunna dra in en och annan extra slant från oss konsumenter. Det handlar ju inte bara om julklappar utan också om utsmyckning och julattiraljer av allehanda slag. Och man kan väl aldrig få tillräckligt många kulor att hänga i grenen?
Varuhuskedjan med det svenskklingande namnet Nordstroms går dock mot denna jultrend.
"Vi har länge haft traditionen att inte julskylta våra butiker förrän efter Thanksgiving. Vi tycker att man ska fira en högtid i taget", säger deras talesperson till USA Today.
Hon har onekligen en poäng. Hur många högtider kan man egentligen skylta för samtidigt? Det känns en aning förvirrande att gå omkring i en butik där julprydnader slåss om utrymmet med pumpor till Halloween och Thanksgiving-kalkoner...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar