tisdag 26 augusti 2008

Jag - en frilansare i USA

Hillary Clinton förklarar sitt oreservade stöd för Barack Obama i samband med demokraternas partikonvent i Denver nu i kväll. Mannen i förgrunden är jag...


Välkommen till min frilansblogg Amerika-reportage. Syftet med den här bloggen är att presentera mig som skribent och researcher. Sedan ett drygt år är jag bosatt och verksam i USA, närmare bestämt i Washington DC.

Jag har en bakgrund som journalist, men har även arbetat inom den statliga sektorn under flera år, bland annat som omvärldsanalytiker.

USA är ett oerhört spännande land att bo i och att bevaka. Den osäkra ekonomiska utvecklingen, den gigantiska omställningen till ett ekologiskt mer hållbart samhälle, kriget i Irak och höstens stora drama - presidentvalet - är några av de nyckelfrågor som kommer prägla den amerikanska nyhetsförmedlingen den närmaste tiden.

Det finns så mycket att berätta om härifrån. Mycket som också i hög grad berör en svensk publik. Här finns tusentals svenskar som bor, studerar och arbetar i olika delar av landet. Här finns massor av svenskamerikaner och gamla svenska minnesmärken. Omkring 15 mil norrut från Washington DC ligger New Sweden - den enda svenska kolonin som någonsin funnits här och som existerade under några intensiva årtionden i mitten av 1600-talet.

Ett stenkast från mitt kontor ligger House of Sweden och den svenska ambassaden. Det tar mig 20 minuter att cykla till Vita Huset.

Behöver ni en kontakt eller en reporter i USA för snabba eller mer avancerade nyheter, reportage eller research? Jag kan sannolikt hjälpa till.

Jag kan göra personporträtt, reportage om storbandet som turnerar i svenskbygderna eller analyser om den ekonomiska utvecklingen i USA. Mina specialområden är välfärdsfrågor (sociala frågor, hälso- och sjukvård), politik, ekonomi, mediefrågor och skolfrågor, men med min bakgrund som allmänreporter är jag van att greppa om det mesta.

Jag är även en rutinerad researcher, omvärldsbevakare och -analytiker. Jag har t ex hållit i en hel del kurser om metodik när det gäller omvärldsanalys.

Vill ni veta mer om mig och min bakgrund är ni naturligtvis välkomna att ta kontakt via e-post: peter.andreasson@yahoo.com

Jag har tidigare publicerat en del frilansmaterial från USA. Ett exempel hittar du här.

Inga kommentarer: