torsdag 10 mars 2011

Förvånande men spännande val av Juholt

Håkan Juholt föreslås alltså bli ny partiordförande för Socialdemokraterna och jag måste säga att jag är förvånad. Jag trodde inte att valberedningen skulle våga utse en vänsterorienterad kandidat efter alla de år som S gått i motsatt rikting. Dessutom har Juholt aldrig varit minister och egentligen heller aldrig varit prövad i ett bredare politiskt sammanhang. Hans specialområde har främst varit försvarspolitik och han är ordförande i riksdagens försvarsutskott och har tidigare framgångsrikt lett försvarsberedningen.

Vi var säkert många som var övertygade om att han var självskriven som försvarsminister efter valet 2002, men då valde Göran Persson istället Leni Björklund. Och några år senare, i samband med att Persson avgick och Mona Sahlin tillträdde, verkade han definitivt ha hamnat ute i kylan. Han försvann från posten som biträdande partisekretererare - istället för att bli ordinarie, som de flesta nog trodde.

Men efter höstens katastrofval verkar Håkan Juholt varit en av de få som visat lite fan anamma i ett parti som annars verkar präglas mest av uppgivenhet och vilsenhet. Jag utgår ifrån att det är detta engagemang som nu lett fram till kandidaturen.

Jag är gammal barndomskamrat med Håkan. Vi är lika gamla, kommer från samma stad och har gått i samma klass. Han gav mig en stor snäcka från Medelhavet när vi var åtta år gamla. Den snäckan låg länge som prydnad på verandan i vårt lilla torp i den småländska skogen och jag har lyssnat på Medelhavets sus hundratals gånger i den. Nu ligger den nedpackad i någon av våra många flyttkartonger som står antingen här i USA eller i Sverige.

Jag kan inte påstå att vi ständigt hållit kontakten genom alla år som gått, men när vi stött på varandra har vi alltid stannat till och snackat en stund. Håkan har alltid varit en rejäl, konsekvent och principfast person, stått med både fötterna på jorden och med en uppväxt och bakgrund i arbetarstaden Oskarshamn förhäver man sig inte eller låter sig imponeras av bling bling.

Tro mig, jag vet.

Hans pappa Willy var under en följd av år en ledande socialdemokratisk politiker i Oskarshamn och Håkan har varit politiskt aktiv sedan barnsben.

Det ska bli spännande att följa det här framöver.

Intressant också att se att Håkan Juholts eget privata facebook-konto har försvunnit. En blivande partiordförande bör således inte ha något sådant. Misstänker att Säpo haft sina fingrar med i det beslutet...

Fram till partikongressen kan den som vill få en fördjupad bild av Håkan via den här videon:

Inga kommentarer: