måndag 24 augusti 2009

Håll koll på presidenten

Washington Post lanserade i dag en innovation på sin webbplats. Potus-tracker är ett webb-baserat analysverktyg som i detalj skärskådar Barack Obamas prioriteringar som president - utifrån hur mycket tid han använder för att diskutera olika ämnen eller för att träffa olika personer.

Ett rätt kul verktyg för den som är politikernörd med särskilt intresse för amerikansk politik på toppnivå.

Via Potus-trackern - Potus är en förkortning av "President of the United States" - kan den hågade se att presidenten hittills ägnat mest tid åt utrikespolitik, tätt följt av ekonomi. Den nu så omdebatterade hälso- och sjukvården intar en förvånansvärt blygsam placering i Obamas almanacka. För att inte tala om hans aktiviteter kring ämnet nationell säkerhet. Det är knappt mätbart i trackern. Jag misstänker att föregångarens prioriteringar var en aning annorlunda...

Vice presidenten Joe Biden är den som Obama träffats flest gånger sedan han tillträdde som president. 117 möten har de båda haft sedan i januari. Hustrun Michelle Obama kommer på andra plats, rejält distanserad av Biden. Drygt 50 sammanträffen har makarna haft - i officiella sammanhang kanske är bäst att tillägga. Jag hoppas att de hinner träffas mer i verkligheten. På tredje plats kommer utrikesminister Hillary Clinton, som träffat presidenten 36 gånger.

Även Obama-barnen finns med i denna lista. Malia har träffat pappa presidenten 17 gånger. Sasha 15 gånger. Jag kan också konstatera att Anna Burger, ordförande i den fackliga federationen Change to Win, finns med bland dem som träffat presidenten ett flertal gånger. Lite kul, eftersom jag intervjuade henne förra hösten. Det känns som jag var rätt nära Obama där...

I övrigt kan den nyfikne exempelvis se hur många gånger Obama spelat golf eller basket och att han åt glass i Alexandria den 20 juni. I maj var han tre gånger och tittade på när ena dottern spelade fotboll. Vid ett av dessa tillfällen var även min gode vän Raymond där med sin fotbollsspelande dotter Emma - båda skakade hand med presidenten.

Som ni märker håller jag sakta men säkert på att etablera kontakt med USA:s president.

Potus-trackern kan helt klart rekommenderas!

Inga kommentarer: