Här i USA börjar man sp smått se en ny trend när det gäller samhällsplanering. Runt 20 kilometer nordväst om centrala DC ligger ett gigantiskt köp- och kontorscentrum som heter Tysons Corner. Stället är närmast horribelt stort och består i själva verkat av ett antal olika köpcentrum, inomhusgallerior och kontorsbyggnader som tillsammans bildar en helt bilanpassad och extremt illa planerad miljö där konsumtion, service och kontorsverksamhet är helt dominerande.
I Tysons Corner arbetar totalt 120 000 personer. Men här bor bara 17 000. Varje dag pendlar således massor av folk hit. Och alla kommer de i bilar, eftersom det knappt är praktiskt möjligt att ta sig hit på annat sätt.
Således finns det väldigt många parkeringsplatser, fler än antalet anställda och boende tillsammans. Omkring hälften av Tysons Corners landyta består av parkeringsplatser eller vägar.
Man skulle kunna säga att Tysons Corner är ett extremt tydligt exempel på ett amerikanskt centrum. Utsträckt, bilanpassat, låga byggnader, jättelika parkeringsplatser, tiofiliga vägar. Några trottoarer existerar knappt. Att ta sig över motorvägen för att besöka en affär där på andra sidan gatan går inte, det finns inga övergångsställen.
Men nu håller något på att hända. Tysons Corner ska urbaniseras.
Det är väldigt intressant. Så intressant till och med att Time ägnar fyra sidor åt det i sitt senaste nummer: "A Radical Way to Fix Suburbian Sprawl. The traffic-jammed town surrondig one of America's biggest malls is being turned into a pedestrian-friendly community. Is this the city of the future?" skriver Time.
Planarbetet har pågått i flera år och har varit rejält omskrivet av lokala medier här i Washington. Projektet är stort. Väldigt stort.
Först och främst ska tunnelbanan dras ut till Tysons. Enligt förslaget ska det bli fyra stationer inom områdets gräns. En väl fungerande kollektivtrafik ska följas av en intensiv förtätning av området. Och det är främst bostäder som ska byggas. Man räknar med att det totalt kommer att bo runt 100 000 personer här på sikt, sex gånger så många som i dag.
Byggnader ska överta de stora parkeringsfälten och de breda motorvägarna. Riktiga kvarter ska anläggas. Breda trottoarer och gång- och cykevänliga stråk ska byggas. Folk ska kunna ta tunnebanan till Tysons, flanera i en stadsliknande miljö och kanske ta en eller annan tur med de miljövänliga lokalbussarna som ska trafikera den nya innerstaden i förorten. Man pratar om en "manhattanisering" av en av USA:s största och mest bilanpassade köpcentrum. Dock med en viktig distinktion: Miljötänkandet är centralt i hela planeringsprocessen.
Detta är fortfarande något helt unikt i USA. De låga byggnaderna ska ersättas med högre hus, vilket är mer effektivt ur energisynpunkt. Boende, arbete och konsumtion ska integreras vilket leder till minskat antal transporter. Väl fungerande och miljövänlig kollektivtrafik minskar bilberoendet. Och så vidare.
Man kan säga att omdaningen av Tysons Corner ligger helt i linje med den omställning av den amerikanska livsstilen som Barack Obama pratat om vid ett antal tillfällen och som han kallat nödvändigt.
Förhoppningen är att planen ska antas nu i höst och att byggstarten sedan ska kunna ske i stort sett omedelbart. Pengarna för utbyggnaden av tunnelbanan finns redan anslagna och denna del av projektet beräknas vara klar om fyra år.
5 kommentarer:
Gick in på Google-maps och det ser onekligen ut lite som Backaplan...
Jo. Gånger 1000. Typ. Intressant att se att det fortfarande byggs sådana här centrum i Sverige. Se t ex området kring Bromma flygplats. Här i USA har alltfler sådana här horribla köpcentrum i förorterna stora ekonomiska problem. Flera har gått i konkurs. Samtidigt har innerstadshandeln börjat växa, t ex genom nya kedjor som konsekvent satsar på "urbana" butiker, som Whole Foods och Trader Joe's. Jag vet att bl a KF tittar på den här utvecklingen med stort intresse.
Det är ingen hejd på optimismen när det gäller nya, externa köpcentrum i Sverige. De är la de enda som kan få igenom något i Sverige, då löften om arbetstillfällen och avsaknad av andra intressen ute på vindpinade åkrar gör det relativt lätt att genomdriva.
Däremot innebär varje nytt externt köpcentrum ofta att en äldre dör. Gamla köpcentumet Eken i Kållered är i princip död nu. Talade med en företrädare för KF fastigheter som fått reda på att Backa 3 - det lite avsides centrumet för mindre butiker på Backaplan - kommer att tömas för en sjukvårdsinrättning. Representaten för KF Fastigheter - som äger mycket mark på Backaplan - hade tankar som påminde om Tysons corner, så det är alltså en förståelse som även börjar nå den privata sektorn i Sverige.
Finns någon motsvarighet till Whole Foods nära Kaserntorget här i Göteborg. Bra läge för en välbeställd och medveten innerstadsbo. Jag har ju inte varit där själv - man bor änna på Hisingen och faller inte inom kategorin - men det ser ut lite som Whole Foods utifrån - fast än mer minimalistisk och smart.
Intressant utveckling att börja bygga bort sig från bilberoendet i självaste USA.
För Stockholm pågår en debatt om avvägningen mellan utbyggnad av tillfarts- och kringleder kontra kollektivtrafik. Många är ovilliga till att inte få ta sin bil till och från jobbet och köpcentra och söker argument för att omställning nog inte behövs. Å andra sidan kan omställningen bli brutal om den blir ett måste och måste genomföras snabbt så att man inte hinner bygga om infrastrukturen.
En trend här är att bygga gallerior i bostadscentra, vilket väl är ett steg i Tyson-riktning.
Är Tyson en enstaka företeelse eller är det mer på gång?
Jag vet att KF kikat en hel del just på Whole Foods och om jag inte är felunderrättad så finns det planer i Västerås på en slags Konsum-Whole Foods.
Tysons Corner är utan tvivel den största ombyggnaden som är på gång, men det finns flera andra exempel på bilanpassade förorts-centrum som håller på att urbaniseras i mindre skala. Bl a i Rosslyn, här på andra sidan bron på Virginia-sidan (sett från DC). Där pågår det en förtätning av bebyggelsen sedan flera år. Känslan av en stadsmiljö blir allt mer påtaglig, med riktiga kvarter där butiker, kontor och bostäder blandas och kombineras med breda trottoarer och färre öppna (parkerings-)ytor.
En förutsättning för den här utvecklingen är förstås att det finns goda transportmöjligheter och det finns det i Rosslyn, dit tunnelbanan drogs ut för omkring 20år sedan.
Skicka en kommentar