söndag 19 september 2010

Klent intresse för det svenska valet

Det svenska valet pågår för fullt denna söndag och i morse bläddrade jag igenom våra tidningar här i Washington DC för att läsa vad de amerikanska medierna skriver inför valet.

Inte ett ord.

Jag satte på datorn för att kolla in andra amerikanska tidningar och etermedier och vad de har om valet.

Förgäves.

Intresset för ett val i ett litet land i norra Europa verkar vara i det närmaste obefintligt. Jag har hitta några småartiklar och notiser och ett par inlägg i bloggar kopplade till större tidningar. Det är allt.

Jag antar att själva valresultatet kommer att rapporteras i morgon och jag ser att nyhetsbyrån AP med flera lagt ut texter nu under dagen. Men i övrigt ingenting inför valet, inga analyser, inga porträtt av valets profiler, inga presentationer av partierna.

Man kunde ju möjligen tycka att Sverigedemokraternas framgångar i opinionsmätningarna borde ha renderat åtminstone ett eller annat större reportage i amerikanska medier. Men icke.

Däremot ägnar amerikanska medier mycket uppmärksamhet åt det afghanska valet, vilket kanske är förståeligt med tanke på USA:s aktiviteter i landet...

2 kommentarer:

Olle J. sa...

En kollega till mig är mexikansk medborgare. Hennes mor hade läst en ansedd mexikansk tidskrift där det skrev om risken att nynazisterna kommer att vinna valet i Sverige. Givetvis ringde hon till sin dotter och var orolig. Med det som jämförelse är det måhända bättre att inte skriva något alls än att framstå som kompletta idioter när de nu blir granskade av dig.

Peter sa...

Jo, att bli granskade av mig får ju vem som helst att skaka av skräck. Mycket roligt i Sverige just nu. Jag kanske ska stanna här borta resten av mitt erbarmliga liv. DC United ligger ju sist i amerikanska ligan, så det är ju en familjär känsla...