torsdag 22 oktober 2009

Om att gå naken i sitt eget kök

Tidigt i måndags morse gick Eric Williamson, bosatt i Virginia strax utanför DC, upp och gick ut i köket för att sätta på kaffe. Inget märkligt med det. Sannolikt har han gjort det tusentals gånger i sitt 29-åriga liv.

Enda skillnaden var att hans frukostfixande i köket bevittnades av en mamma och hennes sjuårige son. Och mamman ringde larmnumret 911. För Williamson hade inga kläder på sig. Nu riskerar han upp till ett års fängelse för "indecent exposure", vilket rimligen bör översättas till blottning.

Eric Williamson erkänner att han gick omkring i sitt kök utan kläder. "Men det var mörkt, jag var ensam hemma och jag hade ingen aning om att det var någon därute som tittade på mig".

I tisdags framträdde han i flera olika nyhetskanaler och berättade om hur han blivit gripen av polisen, försetts med handbojor och släpats med in till det lokala sheriff-kontoret. Hela grejen presenterades på temat: Har man verkligen inte rätt att gå naken i sitt eget hem? Och det är ju en högst relevant fråga. Frågan är dock var gränsen går mellan nakenhet och förargelseväckande beteende.

Den mamma som polisanmälde Williamson har nämligen en helt annan version. Enligt henne så blottade sig 29-åringen uppenbart medvetet för henne och sonen. Först i ett fönster. Och sedan följde han med i deras riktning och ställde sig i ett annat. Nu har det dessutom kommit fram ett annat vittna som verkar ha varit med om samma sak.

Och de personer som Eric Williamsons delar hus med, säger att han var rätt packad på måndagsmorgonen och därför inte följde med det övriga gänget (de är dykare) till jobbet.

Historien väckte stort genomslag i nationella medier här i USA i går. Kolla t ex Fox News. Och vid en första anblick stönar man ju högt över den amerikanska prydheten och dubbelmoralen, särskilt i konservativa delstater som Virginia... Herregud, ska man bli arresterad och kastad i fängelse för att man går naken i sitt eget kök? Vad är det för land?

Men i takt med att mer information kommit fram i fallet, desto mindre svartvit blir storyn. Precis som så ofta. Det kan mycket väl vara så att Eric faktiskt mycket medveten om vad han gjorde och att han nog rimligen borde åtalas för blottning. Trots att han befann sig i sitt eget kök.
Men den här historien var ju för bra för att låta bli att sända. Som sagt, kolla aldrig en bra story.

5 kommentarer:

Werner sa...

Så synd att sanningen kom fram. Jag hade velat gotta mig i att förfära mig över amerikansk prydhet och dubbelmoral. Aldrig får man ha något kul nu för tiden.

Peter sa...

Fast vi vet ju inte ännu hur det slutar. Ord står mot ord. Sanningen finns där någonstans. Men var?

Werner sa...

Har du testat själv?

Peter sa...

Jo, ärligt talat har det nog hänt att jag gått omkring i köket utan kläder någon gång, utan att bli gripen. Numera är jag naturligtvis välklädd och proper innan jag går ner och sätter på kaffet.

Werner sa...

Tack