tisdag 20 oktober 2009

Washington Post om mediernas snabbhet

Washington Posts kolumnist Dana Millbank tar i dagens tidning (tisdag) upp frågan om mediernas behandling av sanningen och relevansen. Under rubriken "The news is broken" tar Millbank upp flera fall där de stora mediebolagen medvetet eller omedvetet blivit förda bakom ljuset den senaste tiden. Det senaste från i går, då en grupp radikala aktivister mycket skickligt lyckades lura stora delar av den amerikanska medievärlden. De fixade en snygg webbplats, skickade ut ett pressmeddelande och anordnade en presskonferens - allt under namnet US Chamber of Commerce, den amerikanska handelskammaren.

Budskapet var att handelskammaren, en konservativ företagsorganisation som årligen lägger ner mycket lobbypengar på att påverka politiken i Washington, nu plötsligt gjort helt om i klimatfrågan. Fråna att ha varit stenhårda motståndare till alla former av begränsningar av koldioxidutsläpp, ställer man sig nu bakom det förslag till hårdare lagstiftning som just nu behandlas i kongressen. Läs hela storyn via länken ovan. Den är värd att läsa...

"Handelskammarens" utspel blev "Breaking News" på ett flertal av de tunga mediekanalerna - inklusive Washington Post - konstaterar Millbank. Han skriver bland annat:

In the current media environment, where it's more important to have it first than to get it right, it won't be long until the next mix-up.

Han tar även upp exemplet med ballongpojken samt den gången för en dryg månad sedan, då alla medier gick totalt i spinn för vad man trodde var en terrorhandling mitt på Potomac River. Efter total upphetsning, livebilder och inkallade experter, visade sig så småningom bara vara en övning. En sådan som polis och räddningskår håller flera gånger i månaden. Grejen var bara att detta råkade vara den 11 september...

Det finns fler exempel. Jag skrev om ett för ett knappt år sedan, under rubriken "Blåsta medier". En never ending story, det här.

2 kommentarer:

Werner sa...

Vi måste lära oss att läsa media som i det gamla goda Sovjet. Att kritiskt fundera över vad som kan vara sanningen bakom den nästan(?) alltid förvanskade bild som målas upp när det gäller spektakulära nyheter. Ointressanta nyheter är sannolikt mer sanna.

Just nu rapporterar Expressen att vi har 110 fall av rapporterade biverkningar av influensavaccinet. Längre ner framgår att 600 000 doser har distribuerats men även om alla ännu inte injicerats så är ändå biverkningsfrekvensen ganska låg. Den är högre än vanligt meddelar Smittskyddinstituter men inga siffror anges, så det är troligen inte så dramatiskt så att det kunde bli en katastrofrubrik.

Jag upplever att man ofta undviker att ge data som gör att man verkligen kan bedöma hur relativt avvikande en situation är.

Peter sa...

Samtidigt finns det ju medier och medier... Förhoppningsvis blir trovärdighet och relevans ett alltmer viktigt konkurrensmedel i nyhetsförmedlingen. Dvs att redaktioner som satsar på kvalitet, kontrollerar källor och fakta ordentligt och ger en så sann bild som möjligt av en händelse (eller vad det nu är) på sikt bygger upp en så stor publik att det också kan löna sig rent kommersiellt. Jag tror och hoppas att pålitlighet och kompetens är begrepp som kommer att få större värde framöver. Det finns ju ett antal goda exempel på detta - t ex SR:s utrikesbevakning...