söndag 25 april 2010

Tidningsdöd kan leda till federalt presstöd

Tack Jonas Hasting, för intressant inlägg (se kommentar under det förra inlägget om presstöd och högerextremism).

Jonas inlägg får mig att tänka på något som jag skrev om här på bloggen för något halvår sedan. Det är nämligen så att man här i USA - av alla ställen - faktiskt på allvar börjat diskutera att införa någon form av federalt (statligt) driftstöd till tidningen.

Inte för att säkerställa den politiska mångfalden, som ju är grunden för det svenska driftstödet, utan för att säkerställa att det finns tidningar överhuvudtaget. Det vill säga en fjärde statsmakt som kritiskt kan granska och bevaka att de övriga maktcentra sköter sig (och det behövs verkligen en sådan tillsyn i det här landet...).

Redan nu är stora delar av USA utan en lokal tidning. Och med den takt som tidningar läggs ner i kölvattnet av den ekonomiska krisen, är den en tidsfråga innan en majoritet av USA:s befolkning inte längre har någon lokal/regional tidning där de bor. Således heller ingen professionell och obunden granskning av den lokala/regionala makten.

Det kan alltså bli så paradoxalt att den fria konkurrensens hemland, USA, inför presstöd samtidigt som Sverige alltmer diskuterar att presstödet bör avskaffas.

Apropå debatten om högerextremism och presstöd har det diskuterats friskt på den svenska hemmaplanen. Se t ex min gamle vän Martins blogginlägg. Hans slutsats är inte densamma som min. Men alla åsikter är ju tillåtna, det är en av mina poänger.... Läs även bl a DN:s ledare (vill inte helt otippat lägga ner presstödsnämnden), Sydsvenskans Per Svensson och Dagens Arena.

2 kommentarer:

Ingegerd sa...

Har du läst "The Death and Life of American Journalism" av Robert W. McChesney och John Nichols? De argumenterar mycket hängivet för någon form av statligt stöd för oberoende journalistik och tar upp en lång rad länder, bl a Sverige, som exempel på att det kan lyckas.
Har inte kommit fram till den del av boken där de förklarar exakt hur de tycker att stödet ska se ut, så jag får återkomma.
Kärnan i deras resonemang är hur som helst att visserligen är det (som du skrev i ett tidigare inlägg) billigt och enkelt att publicera sig, men bra journalistik kostar pengar oavsett publiceringsform och pengarna finns inte där längre. Enter: staten. Utan en fri, obunden och kritisk journalistik - ingen demokrati.

Peter sa...

tack för inlägget. Nej, jag har inte läst boken, däremot läst en del OM den. Den står på min lista... Och jag har träffat John Nichols flera gånger, bl a gjorde jag en rätt rejäl intervju med honom för ett drygt år sedan, i samband med ett reportage som jag skrev för Arbetaren - en tidning som Nichols för övrigt kände mycket väl till, trots uppenbara bristande svenskakunskaper...