fredag 20 januari 2012

Håkan Juholt och det stora drevet

Uppdaterad

Min gamle klasskompis Håkan Juholt verkar möjligen ha överlevt det två dagar långa VU-internatet i torsdags och fredags. Det ser ut som han stannar kvar som partiordförande för Socialdemokraterna, åtminstone en tid till. Nu har han, enligt uppgift, åkt hem till vår gemensamma barndomsstad Oskarshamn för att vila upp sig.

Jag kan tänka mig att han behöver pusta ut en smula.

Oavsett hur bra eller dåligt Håkan klarar det här, så kan jag inte låta bli att reagera över den besvikelse som anas i kommentarerna från de stora redaktionernas politiska skribenter. Många hade på förhand slagit fast att Juholt var kokt och körd som partiledare och att det bara var en tidsfråga innan VU (verkställande utskottet) skulle uppmana honom att ge sig.

Och visst verkar det finnas intern kritik mot Juholt. Bland annat har minst två partidistrikt offentligt uttalat att han bör avgå. Och visst, det finns uppgifter som indikerar att han kommer att kasta in handduken redan i morgon (lördag). Han har kallat till en presskonferens på lördag eftermiddag, svensk tid. Det återstår att se vad han ska meddela då.

Samtidigt känns det - så här betraktat en aning utifrån - som att väldigt mycket av kritiken snarare emanerar från medielogik och politiska reportrars önskan om att fälla en partiledare än från genuin kritik från partimedlemmar eller aktiva.

Som Göran Greider sa i en kommentar efter VU-mötet: "Håkan Juholts framtid ligger i händerna på medierna. Det är den bistra sanningen. Det har blivit en personfixering som är absurd och gör det omöjligt för honom att prata politik."

Det här handlar om ett drev som mist alla proportioner. Tycker jag.

Det finns dom som reagerar mot det här. Bland annat har det tydligen uppstått någon slags spontan kritik på nätet mot det journalistiska drevet.

Jag har ingen aning om hur det slutar. Men jag skulle inte bli förvånad om det förr eller senare uppstår en rejäl debatt om mediernas roll i den här soppan. Och det är bra. Precis som alla andra maktcentra i samhället behöver medierna granskas och diskuteras kritiskt.

5 kommentarer:

Swedish citizen sa...

En presskonferens i Oskarshamn? Man behöver inte ha mycket fantasi för att gissa vad den kommer att handla om... det här kan nästan bli manus till en bra film. Tyvärr.

Olle J. sa...

Vet inte om det nödvändigtvis i förlängningen är till de borgerliga partiernas fördel att de moraliska förväntningarna är större för en socialdemokratisk partiledare.

Magnus Johansson sa...

"Det ser ut som han stannar kvar som partiordförande för Socialdemokraterna, åtminstone en tid till."

Ja, det var sant, Peter. Tiden blev ungefär ett dygn.

Peter sa...

Tack för kommentarerna.
Magnus: Nä, det blev ju en rätt kort tid onekligen...
Olle: Intressant fråga. Är förväntningarna större på en socialdemokrat? Borde de vara det?
Sw Citi: Jag misstänker att det åtminstone kommer att skrivas ett par böcker om det här - och kanske någon dokumentärfilm.

Olle J. sa...

Det blir alltid lite som att jämföra äpplen och päron. Samtidigt tycker jag att det finns flera andra historien, såsom Bildts affärer och olika fall kring utförsäljningen av offentlig verksamhet där det aldrig tas till att enskilda politiker konfronteras med sitt ansvar för, vad jag kan tycka, trots allt är viktigare frågor än den politiska elitens liberala kvittohantering.

Efter den initiala kalabaliken har iaf jag sett väldigt lite i media som berättar om vad socialdemokraterna egentligen vill. Om nu detta beror på att media vägrar rapportera om något annat än Julholts förtroendekris eller om det verkligen är så att socialdemokraternas politik idag inte bestås av något annat än Regeringspolitiken Light och det därför inte finns så mycket att rapportera och berätta om skall jag låta vara osagt.