måndag 28 december 2009

The home of the brave

"The land of the free and the home of the brave" sjunger amerikanerna i sin nationalsång.

Men faktum är att mycket här i USA inte bygger på mod - utan på rädsla.

Tanken är inte ny hos mig. Jag har funderat rätt länge på det här. Men den slår mig igen när jag ser en TV-reklam om ett filter som sägs reducera mängden kvalster och andra biologiska och helt naturliga ämnen i bostaden med upp till 90 procent. Spoten spelar helt och hållet på vår rädsla och oro, illustrerad av hemska bilder på kvalster, insekter, bakterier och virus som formligen bombarderar en liten 6-månaders baby som tittar på oss med stora och troskyldiga blåa ögon.

"Vill du inte skydde mig mot det här, pappa?"

Tanken slår mig också när jag kollar in nyhetsinslag och -artiklar om den person som uppenbarligen försökte spränga ett flygplan i luften på juldagen. Rapporteringen förmedlar rädsla och oro. Terrorismen är här igen. Terrorismen finns överallt. Terrorismen måste bekämpas med alla tillgängliga medel och metoder. Ja, nästan i alla fall.

Det är rädslan för terrorattacker som fått världens utan jämförelse mäktigaste militärmakt att ta till tortyrliknande metoder i jakten på terrorister. Det är samma rädsla som fått världens största parlamentariska demokrati att hålla personer i lånvarig fångenskap utan en rättsäker rättegång. Och det är denna rädsla som motiverar de oerhörda årliga kostnaderna för att hålla en gigantisk underrättelse- och militärindustri på fötterna.

Det är i sanning en märklig paradox - att det är så väldigt mycket rädsla in the home of the brave...

5 kommentarer:

Anders sa...

Tänkvärt och välskrivet! Den som är rädd blir tyvärr ofta lite dum (fördomsfull, dikriminerande, etc). I konceptet "brave" ingår däremot nästan alltid att också vara "smart". Jämför alla våra (amerikanska!) seriehjältar. (Men alltså inte Sven Dufva)
Varför inte bygga ut och publicera i analogt medium?

Socialstyrelsens omvärld sa...

Tänkvärt! Kanske ska nyårslöftet bli att vara lite "brave"! Att våga nå mål och drömmar, att våga ingripa och stå för det jag tror på. Att våga vara modig - även i det lilla...

Gott nytt år!
//Evamaria

Kanske kan jag roa dig med gamla klipp från Galenskaparna - Debatt om privat sjukvård:
http://www.youtube.com/watch?v=GNUF4KRpTkY&feature=related
De trögtänkta:
http://www.youtube.com/watch?v=F-OgXq4Lqyw

Peter sa...

Tack för inspirerande ord - kanske jag bygger ut och publicerar i annat format. Som en revytext, måhända?

Att vara brave i ordets positiva bemärkelse låter som ett väldigt bra nyårslöfte. Gott nytt år själv, Evamaria!

Olle J. sa...

Det är onekligen ett intressant fenomen, människor som är rädda utan någon synbar anledning.

Det är la en sak om man bor och arbetar i en otrygg och farlig miljö. Däremot är det konstigt hur i grunden otrygga en del människor agerar trots att de har en årslön på banken (Ann Wibbles definition på trygghet?), bor hyfsat, har en bra arbetsmiljö och så vidare.

Det skulle la egentligen behövas en kvalificerad psykologisk analys för att förklara och förstå detta. Kanske är det att de sällan möter faran som gör dem så rädda; rädsla för det okända?

Det jag sett av amerikansk mainstream-media är ju en extrem fokus på skandaler och hemska händelser. Kanske detta dominerar gemene mans verklighetsuppfattning i högre grad än i exempelvis Sverige?

Peter sa...

Kropotkin: Jo, jag tror du har rätt när det gäller hur medierna påverkar eller till och med formar vår världsbild. Och utan att ha studerat det närmare, så har jag en känsla av att vi är på väg ditåt även i Sverige, med allt större medialt fokus på hot, oluckor, faror, katastrofer - och ofta överdrivet beskrivet av strikt kommersiella skäl (en "bättre" katastrof säljer bättre).