Det definitiva slutet för Saab som varumärke och bilfabrikant närmar sig nu snabbt. Ägaren GM verkar i praktiken ha slutat bry sig och om man ska tolka signalerna från Detroit så ska Saab-fabriken i Trollhättan börja avvecklas redan inom några veckor.
En så kallad likvidator har utsetts och berörda svenska fackföreningar är upprörda över att ägaren verkar vara så lite engagerad i att trygga Saabs fortlevnad. Enligt uppgift finns det åtminstone fyra intressenter som sagt sig vara villiga att köpa Saab.
Problemet är troligen att ingen av dem är beredda att betala tillräckligt mycket pengar - och att åtminstone flera av dem nog knappast är intresserade av att behålla Saab i dagens skepnad: som en svensk bil med huvuddelen av produktionen förlagd till Trollhättan.
Häromdagen rapporterade amerikanska medier att antalet sålda Saab-bilar under förra året minskade drastiskt. Ingen vill väl köpa ett bilmärke som snart bara är ett minne blott...
Statssekreterare Jöran Hägglund kommer till Detroit i morgon, lördag, för att bland annat diskutera Saab med GM:s ledning. I samma veva inleds den stora bilmässan i samma stad. Det ska bli intressant att se vilket tema som kommer att dominera mässan i år. Den amerikanska bilbranschen har varit nere i den sannolikt djupaste vågdalen någonsin de senaste två åren. Kombinationen av höga bränslepriser, lågkonjunktur och stenhård konkurrens av bättre, säkrare, miljövanligare och billigare utländska bilmärken har varit förödande för framförallt GM och Chrysler.
Ford har klarat sig bäst av de tre, så här långt. Även här finns ett svenskintresse, eftersom Volvo ägs av Ford. Och företaget har tidigare gjort klart att man vill sälja Volvo. Före jul träffades ett preliminärt avtal med det kinesiska företaget Geely. Enligt uppgifter ska affären slutföras under det första kvartalet i år.
Så summa summarum: Saab läggs ner och omkring 4 000 personer mister sina jobb. Volvos nya ägare är ett kinesiskt och det är fortfarande oklart om de delar av produktionen som finns i Sverige blir kvar här.
Den en gång så stolta svenska bilindustrin ser ut att bli ett minne blott...
2 kommentarer:
"End of Sweden?"
Är det inte så att vi måste börja revidera vår självbild? Vi är inte så märkvärdigt duktiga ingenjörer, har inte ett så enastående välfärdssamhälle, kan inte spela rollen av en "stor" nation. Dags att inse att vi måste agera utifrån att vi är en litet land i utkanten av ett Europa som är på dekis. Eller hur?
Nja... Det finns ju myckat annat att framhålla med Sverige, både när det gäller ny teknik och innovationer. Däremot måste vi väl inse att tiden som (oproportionerligt) stor industrination sannolikt är över. Den första indikationen på det var väl egentligen varvens död på 1970-talet. Och Volvo och Saab har ju inte varit svenskägda på många år. Framtidens Sverige ligger kanske mer i relativt småskalig, men avancerad kunskapsproduktion inom digitala medier, miljöteknik och liknande?
Skicka en kommentar