Den amerikanska bilindustrin är i en djup kris. Inte helt oväntat eftersom den generellt totalt missat att fatta långsiktiga, strategiska och smarta beslut under många herrans år. Man har fortsatt att satsa på stora, bensinslukande modeller utan någon större tanke på miljö eller energisparande. Och därmed har framtidsinriktade biltillverkare från främst Asien, men även Europa, fått fältet fritt med sina satsningar på bensinsnåla motorer och alternativa drivmedel.
Främst är det Chrysler och GM som har stora problem, men även Ford har det tungt. Så de senaste veckorna har kraven på en statlig räddningsaktion blivit allt mer högljudd från branschföreträdare. Men en sådan bail out är mycket omtvistad. Många tycker att bilindustrin får stå sitt eget kast. Andra menar att denna industri är en amerikansk livsnerv - går den omkull får det förödande konsekvenser även inom ett flertal andra branscher. Därför bör den få statligt stöd.
Jag vill inte på något sätt skryta, men det här med krav på en räddningsaktion för bilindustrin förutsåg jag redan för nästan två månader sedan (se inlägg här). Frågan är dock om det blir någon räddningsinsats för denna krisbransch. Motståndet är stort både från (en del) demokrater och (många) republikaner i kongressen.
Blir det inget stöd kommer sannolikt minst en av de tre stora biljättarna att försvinna, antingen genom en konkurs eller genom uppköp. Och detta riskerar även att drabba de gamla svenska varumärkena i biltillverkarbranschen Volvo (Ford) och Saab (GM).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar