måndag 6 april 2009

McDonalds fiskreklam gör succé

Jag är ingen anhängare av McDonalds. Det är ytterst motvilligt jag beger mig in i någon av deras hak. Och numera är inte ens barnen särskilt entusiastiska över denna sylta.

Min entusiasm när det gäller TV-reklam är ungefär lika stor.

Men som alla andra som kan sin matematik, så vet jag vad som händer när man lägger ihop en negativ sak med en negativ. Det blir en positiv sak.

Just detta har, märkligt nog, hänt i fallet med McDonalds sjungande fisk i reklamen för sin ganska oätliga fiskburgare. Negativt + negativt har blivit positivt. Både jag och mina ungar älskar den där sjungande fisken. Vi går ständigt och trallar på låten och härmar killen som kommer in i garaget och blir rätt häpen när han hör fisken sjunga: "Gimme back my filé-o-fish, gimme that fish" och "What if it were you hanging up on this wall, if it were you in that sandwich, you wouldn't be laughing at all".

Och vi är tydligen inte ensamma om att gilla den sjungande firren. Enligt en artikel i dagens USA Today så har den den här TV-reklamen gjort stor succé i breda folklager. "McDonald's Filet-O-Fish ad makes a big splash" skriver tidningen och berättar att inslaget, som naturligtvis finns på Youtube sedan länge, har sett mer än en miljon gånger. Klicka på USA Today-länken så kan ni ta er fram till själva filmklippet. Jag tror inte att reklamen visas i Sverige.

Huruvida denna succé kommer att ge någon effekt på försäljningen återstår att se. För min del tror jag knappast att det leder till att jag köper fler fiskburgare än vad jag hade gjort annars.

Men reklamen är kanon.

Inga kommentarer: