Så sent som i våras stod köparna i kö. Nu vill plötsligt ingen ha dom längre: De små privata jetplanen, typ Gulfstream. Det är en rätt konjunkturkänslig bransch, det där.
New York Times rapporterade i dag om att det är jetplans-kris. Det har i princip svängt 180 grader. Istället för att ställa sig i kö för att köpa plan, står man nu i kö för att sälja. Problemet är bara att ingen vill köpa. Från att ha varit en ultimat statussymbol - "jag har mitt eget jetplan" - har det nästan blivit tvärtom, en symbol för ohemult slöseri, miljöförstöring och dålig smak.
Dödsstöten för Gulfstream som statussymbol (för den här gången, är bäst att tillägga) kom tidigare i höstas när ledarna för bilindustrin gjorde det fatala misstaget att ta sina respektive företagsplan till Washington för att be om miljardstöd från kongressen. De fick bakläxa den gången, bland annat för sin nonchalanta attityd, lärde sig av sitt misstag och tog hybridbilar till nästa möte. Både GM och Ford har nu gjort sig av med de flesta av sina företagsplan och lagt ner sina respektive flygsektioner med anställda piloter, markpersonal m fl.
4 kommentarer:
Hörde nästan exakt detta resonemang som en del av utrikeskorrespondens rapportering på måndagen. Tyckte det var märkligt att denne inte kan göra egen research utan snor från någon stackars bloggare. Sedan började min hjärna fungera och polletten föll ner.
Vi använder alla N Y Times som källa... Men jag var först! Det kan alla mina miljoner läsare intyga.
Passa på nu och köp ett eget jetplan nu när de är billiga. Det förenklar resorna till och från gamla Sverige.
Soppan är ju rätt dyr. Det kostar visst i runda slängar 20 000 kr att köra det. Per timme. Det skulle bli omkring 300 000 tur och retur USA-Sweden. Fast det är klart, knör man in 100 pers så blir det bara 10 000 kr per skalle. Men det blir nog fasligt trångt.
Skicka en kommentar