måndag 25 maj 2009

Tvåan når inte upp till ettan

Vi var och tittade på "Night at the Museum; Battle of the Smithsonian" i går och eftersom jag skrev om filmen här på bloggen för några dagar sedan så tänkte jag bara ge några korta reflektioner.

Enligt CNN har den spelat in omkring 70 miljoner dollar sedan premiären i fredags. Naturligtvis toppar den alla listor och den slår även originalet, som drog in drygt 40 miljoner dollar under sina första tre dagar 2006.

Tydligen har uppföljaren med det träffande svenska titeln "Natt på muséet 2" fått rätt mediokra recensioner i svenska medier. Här i USA har reaktionerna varit mer blandade.

Jag är varken recensent eller kulturskribent, men jag får nog hålla med kritikerna. Den första filmen var en rolig, annorlunda, spännande, originell och välgjord lättviktare med stundtals riktigt bra dialoger. Nummer 2 håller inte alls samma klass.

Ska jag sammanfatta så tycker jag att den gapar över för mycket. Filmen hade tjänat på att fokusera på något färre karaktärer och renodla handlingen. Miljöerna är för många, en av de briljanta grejerna med den första filmen var att den koncentrerade sig på en en enda miljö, ett gammalt dammigt museum som fick liv och kraft varje natt. Här springer skådisarna från ett ställe till ett annat i ett till synes oändligt och tämligen förvirrande byte av miljöer.

Dialogerna kunde gjorts betydligt roligare, mer genomarbetade och rappare. Och storyn är tämligen svag och har inte ettans fräschör eller orginalitet.

Betyg? Två av fem. Den första ger jag en fyra i kategorin familjefilm.

Men sannolikt kommer filmen fortsätta dra in miljoner till filmbolaget och lika sannolikt kommer muséerna i Washington DC att uppvisa förbättrade besökssiffror det närmaste året...

1 kommentar:

Olle J. sa...

Det är la rätt typiskt för på uppföljare i genren underhållningsfilmer. För att på något sätt överträffa den föregående filmen vill de ha mer av allt. Som åskådare fullständigt drunknar man i allt detta "mer av allt" och tappar greppet.