I morgon, fredag, har den premiär - filmen som kommer att dubblera besöksantalet på Distriktets muséer. Minst. Uppföljaren till "En natt på muséet" med Ben Stiller. "Night at the Museum; Battle of the Smithsonian".
Premiären har föregåtts av enorma reklamkampanjer. Bland annat ett helt annonsuppslag i färg i New York Times förra helgen och massor av TV-reklam.
Washington DC är en oerhört museität stad och de flesta institutionerna har inga större problem att hitta sin publik. Men när filmbolaget kontaktade ledningen för den statligt ägda stiftelsen Smithsonian, som driver de flesta nationella muséerna i huvudstaden, hade man svårt att tacka nej.
Den första filmen, som hade premiär 2006, innebar kraftigt ökade besökssiffor för Museum of Natural History i New York. Troligen kommer muséerna i DC uppleva något liknande i sommar, efter att uppföljaren gjort det som alla tror att den ska göra: succé.
Såvitt jag har förstått utspelar sig de flesta scenerna på National Air and Space Museum, men några av de andra Smithsonian-muséerna finns också med i handlingen, bland annat National History Museum.
Det är inte bara stans muséer som kommer att tjäna på uppmärksamheten. Också turistnäringen i stort - hotell, restauranger, butiker och så vidare - gnuggar händerna inför den kommande premiären.
Washington DC har på kort tid förvandlats från en tråkig förvaltninngs- och politikstad ("Hollywood for ugly people") till en av USA:s hetaste och coolaste städer. Mycket tack vare stjärnglansen från The Obamas förstås, men också genom att stora filmer som denna utspelas här.
För den som vill veta mer om Smithsonian rekommenderas stiftelsens webbplats. Det finns ett antal oerhört ambitiösa och bra muséer. Och alla är gratis.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar