onsdag 19 januari 2011

Laddad handling

USA förbereder sig nu för en förmodad smärre invasion av elektriska bilar. Flera bilfabrikanter, som Chevrolet (Volt) och Nissan (Leaf), har eller kommer inom kort att lansera elbilar och i takt med att bensinpriset nu åter är på väg upp, så ökar intresset för alternativen.

Det största problemet är det vanliga: De korta körsträckorna. Även om bilbatterierna blir bättre och bättre, så är körsträckan fortfarande begränsad till omkring 100 miles (160 km). Sedan måste bilen laddas - och det tar normalt mellan fyra och åtta timmar att ladda det till full styrka igen.

Ett annat problem är att det råder brist på "laddningsställen". Men här håller det på att hända saker rätt snabbt.

Innerstadsgarage runt om i USA har börjat erbjuda laddningsstationer, vilket innebär att t ex folk som pendlar till jobbet kan parkera bilen, arbeta sina åtta timmar och sedan hämta bilen fulladdad.

Och ett antal köpcenter och butikskedjor, som Best Buy (elektronik) och Whole Foods (livsmedel), har inlett en satsning på "elstolpar" på sina kundparkeringar. Ladda medan du handlar, med andra ord. Man parkerar sin bil, pluggar in den i uttaget och går och handlar det man ska. När man kommer tillbaka så är batteriet återladdat (mer eller mindre beroende på hur länge man handlat).

Några tar ut en avgift på i snitt tre dollar per timmes laddning, men de flesta bjuder på den här servicen. Det skapar goodwill och ett gott rykte, vilket säkert kan vara värt minst lika mycket som den något högre elräkningen.

Här i Washington DC har jag ännu inte sett några sådana här initiativ, men det lär vara en tidsfråga innan den första "shop and charge"-stationen dyker upp...

Läs mer om laddade butiker i USA Today.

Inga kommentarer: