Den amerikanska jordnötsbranschen är stor och mäktig - men för närvarande i den djupaste krisen någonsin. Anledningen är dels en skandal och dels för konsumtionen av jordnötter sakta men säkert minskar också i det land som formligen dyrkar jordnötter i alla former.
För att börja med skandalen. Minst nio personer har hittills avlidit på grund av salmonella som de fått genom att äta kontaminerade jordnötter från företaget Peanut Corp. Det värsta är att ansvariga på företaget sannolikt vetat om, eller åtminstone haft goda skäl att misstänka, att deras produkter kan ha spridit salmonella. Bland annat har man sålt jordnötsprodukter mostvarande 32 fullastade långtradare till den federala myndighet som distribuerar gratis skolmat till de fattigaste barnen.
I dag, onsdag, var företagets VD kallad till ett kongressförhör, men han vägrade att svara på några frågor. Och sådant ökar ju inte direkt förtroendet...
Salmonellaskandalen har snabbt lett till en kraftig minskning av jordnötskonsumtionen, vilket drabbat hela branschen och bland atta fått ett av de största företagen att gå ut med stora annonser där man försäkrar att dess jordnötter är helt fria från smitta.
Men det är inte enbart på grund av den nu pågående skandalen som jordnötsbranschen är i kris. En långsam förändring av kostvanor börjar också märkas. Det handlar både om den alltmer omfattande diskussionen om sund mat och om ökad uppmärksamhet för nötallergier.
Fler och fler restauranger, flygbolag och skolor proklamerar sig "nutfree". Vår egen kommunala skola här i stadsdelen införde ett totalt jordnötsförbud i samband med skolstarten i höstas. Bara det innebar garanterat en rejäl minskning av försäljningen av jordnötsprodukter i grannskapet, eftersom många av barnen dagligen hade med sig snacks och luncher där "peanuts" var en bärande ingrediens.
Fetmadiskussionen har pågått här i USA under många år, men det verkar vara först på senare år som folk faktiskt börjat göra något åt sina matvanor. Det märks inte minst genom de olika alternativa livsmedelskedjor som dykt upp och som gjort stor succé - t ex Trader Joe's och Whole Foods.
Amerikaner - åtminstone på öst- och västkusterna - har blivit mer medvetna om vad de äter och väljer i allt större utsträckning bort feta och onyttiga produkter. Istället för saltade jordnötter som dryper av olja, köper man morötter och gurka som snacks. Åtminstone oftare än förr...
Att den amerikanska jordnöten kämpar för sin överlevnad är väl något överdrivet. Men helt klart är det en bransch i kris.
Kanske är räddningen att göra biobränsle av jordnötterna?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar