lördag 6 september 2008

Cykelfeber i USA

Här i Washington DC rullar i skrivande stund orkanen Hanna in och formligen dränker stan i regn. Lokala myndigheter har gått ut med varningar och rekommenderar folk att hålla sig inne. Så man ser inte så värst många cyklar på gatorna just nu. Men annars ökar cyklandet kraftigt och då framförallt "vardagscyklandet" - det som sker till och från jobb, skolor, affärer och liknande.

Trenden är tydlig över hela landet och förstärks av höga bensinpriser och en ökad hälsomedvetenhet - det är ju nyttigt att cykla. I storstäderna går det dessutom oftast snabbast att ta sig fram på två hjul, åtminstone om man jämför med bil och kollektivtrafik i rusningstider.

Amerikanska medier har hakat på trenden och man ser nu ofta artiklar och reportage som hyllar cykeln som färdsätt. Senast i går, fredsg, hade USA Today ett längre reportage med rubriken "The Bicycle Revolution".

Naturligtvis finns det intresseorganisationer för cyklister som ser med glädje på denna utveckling och den ökade uppmärksamhet som följer. The Leauge of American Bicyclists har t ex passat på tillfället att rankat samtliga delstaters "cykelvänlighet". Enligt studien så är Washington (delstaten), längst upp i nordvästra USA, den bästa staten för cyklister, följd av Wisconsin, Arizona, Oregon och Minnesota.

West Wirginia ligger i botten och är enligt cykelorganisationen en riktigt dålig plats för cyklister. Delstatens första dam, Gayle Manchin (som alltså är gift med guvernören) skadade sig för övrigt häromdagen när hon var ute och cyklade och blev påkörd av en bil i huvudstaden Charleston. En god illustration, måhända... Andra sydstater som Georgia, Alabama, Mississippi och North Dakota får också dåligt betyg i undersökningen.

Bedömningen är gjord utifrån 75 olika kriterier, där man bland annat tittat på utbyggnad av cykelbanenät, trafikregler, om det finns särskilda cykelkartor, olycksstatistik, utbildning för cyklister och bilister osv.

2 kommentarer:

Olle J. sa...

Vet inte om du kan se programmet over there men det finns ett brittiskt, rätt underhållande bilprogram på tv som även jag - som är helt ointresserad - roas av: top gear.

De brukar göra någon eller några mer eller mindre idiotiska tester per program. I ett av dessa tävlade de om vem som kunde ta sig från ena ändan av London till den andra via antingen båt, kollektivtrafik, bil eller cykel. En hyfsat lång sträcka alltså. Cykeln vann över båten -som var en riktig racerbåt som dock hölls tillbaka en del på grund av en del fartgränser uppströms - och däefter kom mannen som åkte killen som åkte kollektivt, bilen kom sist. Inte direkt till bilägarnas gläde ("you've killed top gear!").

Peter sa...

London är ju totalt knökat när det gäller bilar och trafik överhuvudtaget. Sedan några år har man de kanske högsta trängselavgifterna i världen (jag har inte riktig koll, men hörde av en kompis bosatt där att man betalar i runda slängar 100 kronor om dagen för att få köra bil i centrala stan).

Själv har jag konsekvent cyklat när jag bott i städer. Min erfarenhet är att det nästan alltid går snabbare och är enklare än att hitta parkeringsplats, sitta i bilkö, gå till buss- eller spårvagnshållpats eller tunnelbanestation, vänta där, vänta när man behöver byta färdmedel osv osv.

Under mina nästan tio år i Göteborg cyklade jag i flera år i stort sett dagligen mellan Haga och jobbet i Kortedala. Och när jag bytte jobb cyklade jag till Västra Frölunda (då hade jag f ö sällskap med Röde Ruben rätt ofta strax före kl 7 på morgnarna). Det var innan han blev tränare - jag tror att han jobbade som vaktmästare på Ruddalen.