fredag 31 oktober 2008

Många tittade på Obamas TV-reklam

Drygt 33 miljoner amerikaner tittade på Barack Obamas halvtimmeslånga TV-reklam på "prime time" i förrgår, onsdag. Det är mer än var tionde amerikan och mer än så om man bara räknar bort alla de som är för unga för att rösta.

Det är således inga tvivel om att kampanjen och dess "Infomercial" nådde ut till en bred allmänhet. Men nådde budskapen fram? Och påverkades osäkra väljare? Det är naturligtvis svårare att svara på.

De senaste opinionsundersökningarna, publicerade nu på morgonen, ger inga indikationer åt något håll. Barack Obama har en stabil nationell ledning på omkring 7-10 procentenheter i de flesta undersökningarna.

Vad som är intressant är att Obama fortsätter att dominera de flesta av de så kallade "swing states" och att han även hotar McCain i en del tradiditionellt republikanska delstaterna. Med tanke på det amerikanska systemet med majoritetsval - vinnaren i en delstat får samtliga elektorer oavsett om vinstmarginalen är liten eller stor - kan det alltså bli en riktigt jordskredsseger för Obama om han har marginalerna på sin sida.

2 kommentarer:

Werner sa...

När den här urvalsprocessen pågår med all propaganda, tv-inslag och nedsvärtande av motståndaren kan jag inte låta bli att undra: Får USA fram den mest lämpade till presidentposten?
Man har ju t.ex. lyckats välja George W Bush inte bara en gång utan t.o.m. två gånger.
Eller - jämfört med Sverige - har presidenten för stor makt att även göra tokigheter?

Peter sa...

Befogad fråga. Majoritetsval har ju sin fördel när det gäller att skapa handlingskraftiga positioner. Men samtidigt får systemet en hel märkliga konsekvenser. Till exempel att valresultatet kan vara ett helt annat än hur rösterna faktiskt fördelades.
För övrigt kan jag meddela att John McCain var huvudgäst i lördagens Saturday Night Live (se min privata blogg) och att denna sändning sågs av tolv miljoner personer.