onsdag 23 november 2011

Dirty Campaigning

Det negativa, för att inte säga fula, kampanjandet ("dirty campaigning") är något typiskt för amerikanska val. Negativa kampanjer fokuserar på att framställa sin motståndare i så ofördelaktig dager som möjligt, i stället för att föra fram sina egna åsikter i första hand.

Ju närmare presidentvalet vi kommer, desto flera sådana kampanjer kommer vi att få se. Men redan nu börjar de dyka upp. Och en har redan väckt en hel del debatt och ilska från demokratiskt håll.

I går publicerade den republikanske presidentkandidaten Mitt Romney ett annonsinslag i lokal-TV i delstaten New Hampshire. Att den las ut just i går var ingen tillfällighet. President Barack Obama råkade nämligen befinna sig i delstaten.

I inslaget visas en filmsnutt från den förra presidentkampanjen, 2008, där den dåvarande demokratiske kandidaten Obama håller tal just i New Hampshire. I videon säger han bland annat:

"If we keep talking about the economy, we’re going to lose".

Med klippet vill Romney visa att Obama inte tog det ekonomiska hotet på allvar och att han inte var särskilt bekymrad över läget. Tittaren får se en text rulla fram över filmen: "He failed". Sedan tonas Mitt Romney in och säger att han minsann tar det ekonomiska läget på största allvar (ungefär).

Det som gjort demokraterna så upprörda är att citatet från Barack Obama i själva verket är Obama som citerar John McCains kampanj. I annonsen har man klippt bort en väsentlig del av det Obama säger. Egentligen lyder hela meningen så här:

"Senator McCain’s campaign actually said, and I quote, if we keep talking about the economy, we’re going to lose."

Och det är ju onekligen ett annat budskap. Typ 180 grader annorlunda...

Mitt Romneys kampanj har inte velat kommentera anklagelserna om att ta ett citat ur ett sammanhnag och klippa det på ett sådant sätt så att dess innebörd blir det motsatta. Däremot har de kontrat med att anklaga Obama för att ljuga. Det var nämligen inte "McCains kampanj" som hävdade detta, utan en republikanskt strateg.

Läs om storyn i dagens New York Times.

Det är tydligt att Mitt Romney mer och mer fokuserar på Barack Obama i sin kampanj, trots att han ännu inte är utsedd som republikanernas kandidat. Tvärtom så ligger han för närvarande tvåa i opinionsmätningarna. De senaste veckorna har nämligen Newt Gringrich seglat upp som en allvarlig utmanare till Romney och för närvarande leder han med ett par procentenheter.

2 kommentarer:

Werner sa...

Jag blir ju mer och mer förundrad över hur bilden av USA blir alltmer skrämmande. Politiskt förfall (dirty campaigning, misslyckat superutskott), ekonomisk nedgång (allt fler fattiga), militära bakslag och inte minst - klimatmässig aningslöshet.
Kanske måste det gå långt innan amerikanarnas självbild skakas i grunden.

Peter sa...

Det där med amerikanernas självbild är något som jag ständigt återkommer till när jag funderar på vart det här landet är på väg. Det är väldigt intressant. Möjligen är det så att vi bevittnar något historiskt just nu: att många i USA börjar inse att man kanske inte (längre) är det som man alltid trott sig vara: Störst, bäst och vackrast.