tisdag 4 oktober 2011

Svenska kanelbullens dag uppmärksammas i USA

Eftersom jag en gång har lovat att rapportera om "stort och smått ur det digra nyhetsflödet här i USA", så kan jag helt enkelt inte låta er gå ovetande om denna lilla läckerbit:

NPR, National Public Radio, uppmärksammade i morse att det är "Cinnamon Bun Day" i dag i Sverige. Detta tillkännagivande gjordes i samma veva som man rapporterade om Nobelpristagarna i fysik och sände en bit från Vetenskapsakademiens presskonferens i Stockholm.

Sverige - känt för allt från bullar till Nobelpris...

4 kommentarer:

Cachou sa...

Har blivit en riktig stor högtid nu under senare år. Som jag förklarade för några Erasmus-studenter under en föreläsning så tror jag inte det finns någon koppling mellan Kanelbullens dag 4 oktober och demonstrationerna mot löntagarfonderna.

/Olle J.

Peter sa...

Är du säker på att det inte finns någon koppling? Cachou?

Olle J. sa...

Njae, demonstrationerna mot Löntagarfonderna upphörde 1991 tror jag (de avskaffades ju av den borgerliga regeringen efter valet och fördes över till pensionssystemet och diverse forskningsfonder) och kanelbullens dag började först 1999. Däremot är det förstås ett antal branschorganisationer som ligger bakom.

Cachou är min bättre hälft. Strax efter att du skrev ett personligt inlägg om säkerhetskopior så kraschade vår nyare datorn och den gamla bettan fick tas i bruk igen tills vidare. Vi har inga egna inloggningar/profiler så det blir fel ibland.

/Olle J.

Peter sa...

Aj då. Det kraschar våldsamt runt omkring mig numera. Det är ju värre än millenieskiftet... Måste skynda mig att köpa det där extra minnet.